Lautalla matkustaminen Kreikassa: näin toimit satamassa ja lautalla
Voit jakaa postauksen tästä:
Lautalla matkustaminen on Kreikan saarihyppelyn perusta, ja valmismatkallakin voi tehdä helposti omatoimisen retken naapurisaarille lauttayhteyksiä hyödyntäen.
Jos lautalla matkustaminen Kreikassa ei ole sinulle vielä tuttua, niin eipä hätää. Kerron kuinka homma toimii, jotta se olisi helpompaa myös ensikertalaiselle!
- Olen kirjoittanut aiemmin postauksen, jossa kerron mistä lautta-aikataulut näkee, mistä liput ostetaan ja milloin se kannattaa tehdä?
- Saarihyppelyn suunnittelusta kirjoitin postauksen Kreikan saarihyppelyn suunnittelu: näin pääset alkuun
Sinulla on siis kohde tiedossa ja liput hallussasi, ja olet valmis lähtemään merimatkalle. Mennäänpä siis siihen, miten lautalla matkustaminen toimii käytännössä. Kuinka satamissa ja lautalle mennessä toimitaan?
Satamassa
Saarilla satamat ovat pieniä ja toimiminen on helppoa. Erehtymisen vaaraa ei juurikaan ole, sillä samaan aikaan satamassa on maksimissaan pari lauttaa, ja lipussasi lukee minkä nimiselle ja minkä yhtiön lautalle olet menossa.
Monien lauttasatamien vieressä on kahviloita, joissa matkustajat odotevat rauhassa ja siirtyvät lähemmäksi vasta kun näkevät lautan saapuvan satamaan.
Joissain satamissa on pieni katos, joka toimii odotusalueena ja “lähtöterminaalina”, ja jonka kautta ihmiset ohjataan menemään sisään lautalle.
Kun lautta saapuu laituriin, päästetään sillä saarella pois jäävät matkustajat ensin ulos. Kun kaikki ovat poistuneet, aletaan tulijoita lastaamaan sisään.
Lautat liikkuvat reitillään usein nonstoppina, ja lautan saapuminen ja lähteminen taas uudelleen matkaan tapahtuu yleensä ripeästi: koko prosessi saattaa kestää vain kymmenisen minuuttia, vaikka matkustajia olisi satoja. Kokeneet työntekijät hoputtavat matkustajia ulos ja sisään mennessä, jotta toiminta on nopeaa.
Ei siis kannata huolestua, jos lautan lähtöön on enää minuutteja eikä lauttaa näy vielä missään – se on ihan tavallista.
Älä myöhästy, mutta toisaalta on turha mennä kovin aikaisinkaan. Yleisin ohjeistus on olla satamassa puolta tuntia ennen lautan lähtöä.
Jos haluat seurata lauttasi kulkua esimerkiksi tietääksesi missä se on tulossa lähtösatamaasi kohti, niin se onnistuu myshiptracking-sivustolta.
Lautalle meno ja matkatavaroiden säilytys lautoilla
Lautoille mennään sisään laivan laskusillan kautta. Saavut sisään autokannelle tai jos kyseessä ei ole autolautta, niin alakannelle. Matkustajat eivät saa oleskella matkan aikana näillä kansilla, ja matkatavaroiden säilytys tapahtuu siellä.
Lautat kulkevat yleensä useamman saaren kiertävää reittiä.
Eri saarille menevien matkatavaroille on omat paikkansa, useimmiten ne ovat suuria hyllyköitä. Katsot vain, missä lukee sinun määränpääsi, esim. Naxos, ja jätät matkatavarasi sinne.
Toisinaan matkatavarapisteitä ei ole merkattu, ja lautan työntekijät huutelevat missä minnekin menevien matkatavaroiden säilytyspiste on. Voit aina kysyä henkilökunnalta, jos et ole varma mikä paikka on tarkoitettu minnekin menevien laukuille.
Halutessasi voit kuljettaa matkatavaroitasi mukanasi lautalla. En tiedä kuinka todennäköistä tai yleistä matkatavaroiden häviäminen lautalla tilastojen valossa on, mutta itse en ole kuullut yhtään tarinaa Kreikan lautoilla kadonneista matkatavaroista. Uskoisin että on todennäköisempää, että joku ottaa väärän laukun täysin vahingossa. Tätä voit ehkäistä sillä, että teet matkalaukustasi uniikin näköisen ja tunnistettavan. Omat yhteystiedot kannattaa tietysti laittaa varmuuden vuoksi matkalaukkutägiin.
Lautalla
Lauttaliput tarkistetaan joko autokannelta rappusiin mennessä tai porraskäytävästä varsinaisiin lautan tiloihin tullessa. Kaiva siis lippusi esille matkatavarat jätettyäsi.
Katamaraaneilla on numeroidut istumapaikat. Noudatetaanko istumapaikkanumeroita? No, olemme nähneet toimittavan sekä että. Me olemme aina päässeet lipussamme olevan numeron mukaisille paikoille ja istuneet niillä.
Jos katamaraani ei tule täyteen, voi lähdön jälkeen siirtyä toiselle paikalle – vaikka ikkunan viereen – varsinkin jos on jäämässä seuraavassa satamassa pois. Muuten täytyy varautua siihen, että seuraavasta satamasta kyytiin tuleekin joku, joka on varannut kyseisen paikan. Henkilökunta ei tarkista matkan aikana millä paikkanumerolla kukakin istuu.
Olen nähnyt, kun matkustaja kertoo henkilökunnalle, että joku muu on hänen varaamallaan erikoispaikalla, josta hän on maksanut normaalia enemmän, mutta henkilökunta ei voinut tehdä asialle mitään.
Auto- ja matkustajalautoilla normaalit istumapaikat eivät ole numeroituja. Lautoilla on sekä sisätiloja että kansipaikkoja, ja voit istua vapaasti siellä missä tahdot.
Joillain lautoilla on istumahyttejä, samaan tapaan kuin junissa, joista voi varata itselleen lisämaksusta paikan. Suuremmilla lautoilla on myös tavallisia laivahyttejä sänkyineen ja kylpyhuoneineen.
Me pyrimme pitämään lauttamatkat melko lyhyinä ja matkustamaan päiväsaikaan, joten edulliset peruspenkit ovat riittäneet meille aina. Mikäli matkustaisimme yölautalla tai matka olisi todella pitkä, panostaisimme matkustusmukavuuteen varaamalla hytin tai kalliimmat paikat.
Kaikilla lautoilla on kanttiini, josta saa ostettua juomia ja pientä purtavaa, kuten toasteja, sipsejä ja croissantteja ihan kohtuulliseen hintaan. Suuremmilta, pitempää reittiä kulkevilta laivoilta saa lämmintä ruokaakin. Lauttamatkoille ei siis tarvitse varautua omin eväin.
Olet nyt päässyt oikealle lautalle, ja voit vihdoin nauttia merimatkasta. Kannella pääset ihastelemaan merta ja Kreikan saaristoa, ja saatat hyvällä tuurilla nähdä vaikka delfiinejä, kuten me Alonissoksen saarelta lähtiessämme!
Poistuminen lautalta
Lautalla tulee kuulutus aina sen lähestyessä satamaa. Kuulutuksessa kerrotaan, mihin satamaan ollaan tulossa, ja kyseisessä satamassa pois jäävät voivat siirtyä sisääntulo/poistumiskannelle.
Jos matkustajia on paljon ja et pääse heti hakemaan laukkuasi, niin odottele rauhassa ja nappaa se mukaasi kun väki hieman vähenee.
Näin selviät lauttamatkasta Kreikan vesillä. Toivottavasti merimatkasi on onnistunut. 🙂
Onko lautalla matkustaminen Kreikassa sinulle tuttua puuhaa? Ja tykkäätkö yleensäkin merillä olosta?
Tule seuraaman myös blogin Instagramtiliä ➡️ kreikan_saaren_metsastys!
Lue myös:
Voit jakaa postauksen tästä:
30 kommenttia
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Tuo olikin itselleni uutta, että nonstoppina kulkevat. Filippiineillä, joita noita tosiaan tuli runsaasti käytettyä ja meininki oli täysin eri, eikä lautat kulkeneet tuolla tavoin. Sinällään merilläolo on mukavaa ja lauttamatkustaminenkin tuntuu mukavalta, mutta kyllä sitä usein kuitenkin ensimmäisen 15 minuutin jälkeen alkaa odottamaan, että koska olemme perillä.
Kati
Haha, ihan vartin merimatkalla ei vielä hirveesti minnekään pääse, mutta monesti ihan kohtuullisella 1-1,5 h matkustamisella. 😃
Mari/Kodinvaihtaja
Matkatavaroiden säilytys tuntui samalta kuin Jurmo / Utö lautoilla. No tehdään sitä mikä toimii!!!
Kati
Niinpä, hyvin ja jouhevasti tuntuu toimivan. 👍
Eveliina / Reissukuume
Jos ei näillä ohjeilla selviä lauttamatkoista Kreikassa, niin ei sitten millään! 🙂
Meno vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin Venetsiassa lauttaillessa. Tosin autokantta sieltä ei luonnollisestikaan löydy.
Kati
Hyvä jos ohjeet vaikuttaa seikkaperäisiltä! Sillä ajatuksella näitä teenkin, että madaltaa kynnystä saarihyppelyille, eikä jäisi keneltäkään ainakaan tiedon puutteesta kiinni. 🙂
Venetsiasta tuli mieleen eräs kaverini, joka totesi Venetsiassa, että täällä täytyy olla maan alla suuret parkkihallit, missä kaikki säilyttävät autojansa. 😃
Minna
Mun Kreikka-kuume vain kasvaa postaus postaukselta. Kiitos ihanan raikkaista jutuista!
Minna
Kati
En ainakaan myönnä, että tarkoituksella yrittäisin tartuttaa Kreikka-kuumetta… 😉😛
Tyylimurun Tiina
Lautalla matkustaminen kohtalaisen lyhyitä matkoja on ihan hauskaa. Vaikka merillä en ihan kotonani olekaan. Viimeksi Gran Canarialta Fuerteventuralle ja Uudessa Seelannissa oli helppo siirtyä lautalla saarten välillä. Onhan se mukava pieni elämys mennä lautalla ja katsoa samalla maisemia!
Kati
Samaa mieltä, että kun matka on kohtalaisen pituinen, sen voi ottaa merielämyksenä. Ei tarvitse enää lähteä varta vasten meriretkille, kun tulee siinä siirtymän ohessa. 🙂
Sari / matkalla lähelle tai kauas
Hyvät ohjeet lautoilla. Itse olin toissa kesänä ja jotain ohjeita ainakin siitä, mistä voi lautta lippuja ostaa ja suunnitella reittejä, kirjoitinkin silloin. Silloin reissua hankaloitti korona. Mutta samalla tavoin tungoksessa mentiin laivaan ja poistuttiin sieltä. Eikä kukaan tarkistanut korona todistuksia.
Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
Hyvä että sinunkin blogissasi on vinkkejä! On helpompaa matkustaa, kun tietää mitä tehdä ja mitä on odotettavissa, ja tietoa voi lukea omalla kielellä.
Nadine G / Via PerAsperaAdAstra
Kreikassa lautoilla emme koskaan matkustaneet sattuneesta syystä, mutta touhu on aika samanlainen kuin Maltan ja Gozon välillä. Pidemmät matkat muistuttavat Maltan ja Sisilian välillä kulkevia katamaraaneja. Ruotsin tai Viron laivat ovat hieman erilaiset, koska olosuhteet ovat eri. Mutta aika lailla samalla tavalla mennään. Henkilökuntaa ainakaan Tallinnan ja Helsingin välillä ei kovin paljoa ole vaan portit ovat automaattiset.
Kati
Totta, suht samoilla käytännöillä toimii varmasti kaikkialla. 👍
Tanja for Takeoff
Tämä ei nyt kyllä yhtään helpottanut hinkuani päästä saarihyppelylle Kreikkaan! Nuo lautat on yllättävän isoja, olin jotenkin mieltänyt ne enemmän sellaisiksi yhteysalustyyppisiksi autolauttojen sijaan.
Kati
Mä niin näen teidät saarihyppelemässä! 😃
Tuo on totta, että lautat ovat yllättävän suuria! Jonkun verran on pienempiäkin lauttoja, juuri sellaisia yhteysalusten tyyppisiä, jotka menevät joidenkin tiettyjen saarten väliä. Niillä matka on kyllä helposti aika kiikkerää. 😬 Mentiin sellaisella Rodokselta Symille, ja vaikka aallokko ei sinällään ollutkaan kummoinen, niin kyllä se purkki heilui aika kovasti. Pärskeet löivät koko paatin yli ja kastelivat meidät kaikki yläkannella istuneet. 😝
Kohteena maailma / Rami
Tästä postauksesta on varmasti iloa Kreikan saarihyppelijöille. Itsestä olisi mukava joskus tutustua samalla reissulla useampaan Kreikan saaren.
Kati
Se onkin ihan parasta, kun yhdellä reissulla käy useammalla saarella. Matka tuntuu paljon todellista pidemmältä, ja aina uudelle saarelle mennessä mennessä alkaa uusi reissu!
Elina / elinanmatkalaukussa
Osaatko sanoa, minkä verran ja kuinka pitkiä lauttayhteyksiä on Ateenasta? Mietin, jos sinne joskus lentäisi ja sieltä käsin lähtisi lautalla jollekin saarella? Vai mistä satamasta kannattaisi aloittaa? 🙂
Elina / elinanmatkalaukussa
Niin ja piti vielä kommentoida, että nuo katamaraanit on tosi kivoja! Ja satamista pääsee jalkaisin sitten jatkamaan matkaa vai onko teillä ollut joku vuokra-auto mukana autolautoilla?
Kati
Satamat sijaitsevat yleensä keskeisillä paikoilla, ja niistä/niihin on hyvät yhteydet. Eli auto/muu menopeli kannattaa vuokrata vasta saarelta halutessaan kierrellä siellä enemmän.
Me ollaan tehty yksi hyppely niin, että meillä oli auto vuokralla koko reissun ajan saarelta saarelle mennessämme. Päädyttiin siihen Jooniansaarilla hypellessämme, sillä lauttayhteydet olivat huonot (vain pari yhteyttä/päivä, ja lauttasatamat eivät olleet saarten keskeisimmissä kylissä kuten yleensä, vaan optimoitu niin että välimatkat eri saarten välillä on lyhimmät mahdolliset. Käytännössä satamat olivat ”keskellä ei mitään”, ja eri saarille mentiin eri satamista, aivan ympäri saarta.) ja haluttiin säilyttää vapaus mennä hypellä täysin ilman suunnittelua. Auto tuli tosi kalliiksi, eikä sellaista vuokraamoa edes ole helppo löytää, joka sallii auton viemisen lautoille. En yleisesti ottaen suosittelisi edes harkitsemaan saarihyppelyä auton kanssa, eikä se edes suurimmaksi osaksi ole mitenkään tarpeellista. 🙂
Kati
Ateenasta lähtee vaikka kuinka paljon lauttoja, ja moni aloittaa hyppelynsä juuri sieltä. Lähimmät saaret ovat n. 1,5 h matkan päässä. Erityisesti Argo-Saronisille saarille tai Kykladeille pääsee Ateenasta oikein hyvin.
Me ollaan suosittu lentämistä suoraan kohdesaariryhmälle, koska Ateena ei meitä niin kiinnosta. Mutta riippuu täysin aiotuista saarista/saariryhmästä kannattaako mennä Ateenasta tai pääseekö sieltä kätevästi. Jos ei ole päätettynä tiettyjä saaria, niin Ateenasta on joka tapauksessa lukuisia vaihtoehtoja. 🙂
Stacy Sofia Siivonen
En ole nähnyt delfiinejä Välimerellä, olen nähnyt niitä Amazoniassa. Niitä on tietysti useita lajeja. Tietysti tykkään olla merellä, koskapa ei ikinä tiedä, mitä saa kiikareihinsa. Vaikkapa sitten niitä delfiinejä. Kuulun niihin ihmisiin, jotka pystyvät staijaamaan kiikareilla laivan kannelta tulematta merisairaaksi.
Kati
Kiikarointi olisikin mielenkiintoista lauttamatkoilla. Tiedä sitten, kuinka merisairaaksi se tekisi. 😃
Melissa Laitakari
En ole ennen ollut lautalla Kreikassa, mutta en sen puoleen ole ollut myöskään Kreikassa, joten laitan tämänkin vinkkipostauksen korvan taa…
Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
No täältähän niitä vinkkejä löytyy, sitten kun Kreikkaan suuntaatte. 😉
Pia Hytönen
Matkustan lokakuussa Kreikkaan, lennot Ateenaan ja suunnittelussa tällä hetkellä kohteet Skopelos ja Skiathos sekä olisi kiva käydä lisäksi Ithacassa joka onkin sitten aivan toisella puolella Kreikkaa. Onko kokemusta miten hidasta on siirtyä Kreikassa idästä länteen mannerta pitkin? Autoa ei siis ainakaan vielä ole ajatus vuokrata vaan liikun julkisilla. Entä liikkuuko lautat hyvin lokakuun kahdella ensimmäisellä viikolla, katsoin joitain yhteyksiä ja se ei antanut lokakuulle mitään aikatauluja.
Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
Hei Pia! Ihanaa, että olet päätynyt suuntaamaan Kreikkaan saarihyppelemään! 🤗
Minulla ei ole kokemusta siirtymistä yleisillä Kreikassa mantereella. Siihen en siis osaa vastata, mutta juna/bussiaikataulut varmasti auttavat parhaiten.
Jos päädyt vuokraamaan auton, jolla siirryt matkat mantereella, niin muista tarkistaa, että ko. vuokraamo sallii auton viennin lautalle ja saarille. Kaikki eivät salli, ja siitä joutuu sitten joka tapauksessa maksamaan lisähintaa.
Lauttavuorot alkavat lokakuussa harventua reippaasti kesäkuukausista, ja voivat tarkentua/ilmestyä vasta kuukautta aiemmin. Eli ei auta kuin odottaa, ennen kuin pääsee tekemään tarkempia suunnitelmia. Joonian lauttayhteydet (eli Ithaka) eivät ylipäänsä ole yhtä tiheät tai hyvät kuin monilla muilla saariryhmillä. Yksi vaihtoehto on tuetty lentää maan sisäisillä lennoilla joku siirtymistä, ja helpottaa matkantekoa siten. Esim. Ateena – Skiathos tai Kefalonia -Ateena väli Ithakan visiitillä.
Kuinka pitkään meinaat muuten olla matkalla?
Pia
Kiitos autovinkistä, ensin oli ajatus vuokrata auto mutta lopulta se alkoi tuntumaan vaan taakalta. Vaikka toki sillä pääsee liikkumaan mantereella ja saarissakin varmaan sujuvasti. Alunperin oli tarkoitus olla reissussa kuukausi mutta se tiivistyy nyt kahteen viikkoon eli siksi pitää hieman suunnitella liikkumista tarkemmin, eli nyt vaan sitkeästi odotella että lauttojen aikataulut ilmestyy näkyville. Olen jo aika monta kertaa ehtinyt muuttaa suunnitelmaa reissusta eli saa nähdä mikä tästä lopulta tulee:-)
Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys
Ihana reissu siitä joka tapauksessa tulee. 🤗 Tuo on niin tuttua, että suunnitelmia on vaikea tehdä ja valita, minne menisi. Kreikassa on hyviä vaihtoehtoja ihan liikaa!
Mieti kuitenkin, millainen määrä pelkkää siirtymistä on sinulle sopiva matkalla. Tällä suunnitelmalla sitä tulee aika paljon. Yleensä parin viikon saarihyppelyllä suositellaan pysyttelemään tiiviimmällä alueella, jotta siirtymät eivät lohkaise liian suurta osaa reissusta.