white lake beachilla
Saaret

White Lake Beach – helmi rauhallisten rantojen ystävälle Kreetalla

Voit jakaa postauksen tästä:

White Lake Beach on todellinen helmi Kreetan rantojen joukossa. Nyt siis silmät tarkkoina kaikki, joille kelpaa rantavinkki Kreetalle!

Minä en ole mikään vesipeto, mutta silloin kun haluan rannalle, valitsen paikaksi rauhallisen rannan. Tämä rauhallinen paratiisiranta löytyi sattumalta, kun lähdimme katsastamaan upean mutta vähemmän rauhallisen Elafonissin.

Elafonissi on yksi Kreetan kuuluisimmista rannoista

Lähes jokainen Kreetalla käynyt tai Kreetaa kohteekseen harkinnut lienee lukenut Elafonissin rannasta. Moni on siellä käynytkin ja ihastunut ikihyviksi vaaleanpunaisena hohtavaan hiekkarantaan.

Mekin olimme siitä tietenkin monet kerrat lukeneet ja kuulleet, kuinka se on aivan must käyntikohde. Emme kuitenkaan olleet käyneet siellä yhdelläkään Kreetan reissullamme, sillä olimme ounastelleet, että rantana se ei varsinaisesti olisi meitä varten.

Koska kyse on kuitenkin yhdestä Kreetan tunnetuimmasta kohteesta, niin tuumimme, että ehkä se pitäisi omin silmin nähdä. Suuntasimme Elafonissille lähinnä nähtävyysmielessä, vaikka mistä sitä koskaan tietää… Toisinaan ennakko-odotukset tai ennakkoluulot ja todellisuus eivät menekään yksiin, ja sitä voi yllättyä. Milloin negatiivisesti, milloin positiivisesti.

Lähdimme matkaan Kissamoksen kylästä. Uimakamppeet oli pakattu mukaan, kun suuntasimme vuokra-autollamme kohti Elafonissia. Matkalla pysähdyimme haukkaamaan hieman evästä, ja tuosta pysähdyksestä tulikin yksi reissujemme ikimuistettavimmista tapauksista – kirjoitin siitä postauksessa Eläimellistä menoa Kreetalla. 😀 Matkamme Elafonissille kävi upeaa reittiä ja mielenkiintoisten tapahtumien kautta.

Perillä Elafonissilla meitä oli vastassa autojen meri ja lisää autoja valui paikalle solkenaan. Hyppäsimme autosta ulos sen verran, että voimme sanoa nähneemme kuuluisan Elafonissin, mutta emme edes harkinneet jäävämme sinne. Ei se ollut meitä varten, kuten olimme arvelleetkin.

elafonissi
Elafonissin ranta näyttää kauniilta, mutta ruuhkaiset rannat eivät ole meitä varten.

Suunnaksi White Lake Beach (Aspri Limni)

Ilma oli kuuma ja uiminen ei kuulostanut lainkaan hassummalta tekemiseltä, joten päätimme etsiä jonkun toisen paikan uimista varten. Muistin matkalla melko lähellä Elafonissia näkemäni vaatimattoman kyltin, jossa luki White Lake Beach. Jokin siinä kuulosti houkuttelevalta, ja lähdimme etsimään tuota paikkaa.

Ehkä se oli tuo nimessä oleva järvi, mikä kummastutti ja sitä myötä houkutti katsomaan, että millaiselle järvelle kyltti oikein ohjaa. Löysimme kyltin ja käännyimme sen osoittamaan suuntaan.

Tie vei meitä läpi alueen, jossa kasvoi oliivipuita, ja niiden oksien varjossa parveili vuohia. Vuohissa ei ole mitään vikaa – päin vastoin, ne ovat meidän mielestämme maailman veikeimpiä eläimiä, ja ilostumme kuin pienet lapset ihan joka kerta niitä nähdessämme. 😀

Olimme kuitenkin suuntaamassa rannalle, joten mieleemme tuli, että ehkä siellä vuohiaitausten keskellä ei mitään kovin upeaa rantaa olisi tarjolla. Emme olleet myöskään ihan varmoja, haluaisimmeko jakaa rannan vuohien kanssa. 😅

vuohetkalymnoksella
Nämä vuohet on kuvattu oikeasti Kalymnoksella, eikä White Lake Beachin läheisyydessä – mutta voisivat olla ihan hyvin sieltäkin. Samalta näyttivät, sekä ympäristö että vuohet.

Yllättävä paratiisiranta

Vaikka odotukset eivät olleet korkealla, päätimme kuitenkin kurkata paikan, melko lähellä kun kerta jo olimme.

Kun pääsimme perille, saatoimme ainoastaan todeta, että onneksi emme kääntyneet pois. Paikalla oli lisäksemme vain muutama muu ihminen, eikä vuohia näkynyt. Ranta näytti ihanalta! Sinne jäimme mielellämme viettämään uimahetkeä.

White Lake Beachin nimen “järvi” tulee siitä, että kivet/kalliot rajaavat rannasta alueen ikään kuin järveksi, vaikka se merta onkin. Kivi- ja kalliomuodostelmat tekivät rannasta erikoisen näköisen.

Rannalla ei ole palveluita, ainoastaan muutama kaisloista tehty aurinkovarjo ja kuormalavoista tehdyt penkit. Alue on Natura 2000 suojeltu, sillä rannan ympäristö on uhanalaisen eurooppalaisen palmulajin, kreetantaatelin (Phoenix theofrasti), luontainen kasvualue.

White Lake Beach on juuri sellainen paikka, jossa voin kuvitella viettävämme jopa kokonaisen rantapäivän picnic-hengessä: aurinkovarjo, rantaeväät, juomaa ja kuulokkeet äänikirjan kuuntelua varten vain mukaan…

white lake beach näkymä

yleisnäkymä white lake beach

white lake beach yleismaisema
Kivimuodostelmissa näkyi selvästi esim. eläinhahmoja!

Toisinaan helmet löytyvät yllättäviltäkin tahoilta

Aikamme uituamme ja ihailtuamme löytämäämme paratiisirantaa lähdimme paluumatkalle kohti majoitustamme Kissamoksessa. Päiväreissumme Elafonissille oli aivan mahtava ja ikimuistoinen, vaikkakaan se ei ollut sitä itse Elafonissin rannan takia.

Olen pitänyt yhtenä mottonani lausahdusta “Sometimes the wrong train can take you to the right place”, ja se kuvaa myös tuota retkeämme aika hyvin.

Aivan upea maisemareitti, aamiainen aasin kanssa ja lähes yksityisen paratiisirannan löytäminen… Aika paljon hienoja juttuja yhdelle päivälle, ja kiitos niistä kuuluu ehdottomasti Elafonissille.

Jos emme olisi lähteneet katsastamaan tuota Kreetan kuulua rantaa, emme kenties olisi koskaan törmänneet näihin piileviin helmiin. 😍

Näyttääkö White Lake Beach sinulle mieleiseltä paikalta, vai oletko enemmän suurempien tai palveluita tarjoavien rantojen ystävä? Oletko sinä löytänyt helmiä yllättävistä paikoista?

Tule seuraamaan blogia myös Instagramiin ja löydä lisää vinkkejä Kreikan yllättäviin helmiin! ➡️ kreikan_saaren_metsastys

Lue myös:

Voit jakaa postauksen tästä:

4 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

White Lake Beach näyttää kyllä mieluisalta paikalta. En itsekään ole oikein rantojen ystävä, mutta jos rannalle joskus tulee lähdettyä, niin kyllä sen pitäisi sitten lähtökohtaisesti olla juuri sellainen ranta, jossa on korkeintaan vain kourallinen ihmisiä. Ja monesti meille käy muidenkin kohteiden osalta niin, että ne kuuluisimmat paikat eivät ole eniten mieleen.

• Kati

Tiedät siis minne menette uimaan, jos päädytte Kreetalle vaikkapa rotkovaelluksille.😉

Liekö noiden muiden kohteiden osalta se, että tunnetuista paikoista on jo lähtökohtaisesti suuret tai ylipäänsä jonkunlaiset odotukset – yllätyksenä tulevat paikat ovat säästyneet niiltä ennakko-odotusten paineilta.

• Maarit

Voi mikä ihana ranta! 😍 Ihan parasta, kun löytää privaatin rannan (melkein) kokonaan itselleen. Toivottavasti saisi Kreetankin vielä kokea!

• Kati

Moi Maarit! Uskon kyllä, että tiesi vie vielä joskus Kreetallekin. 😉 Kreetan roadtrip on melkein kuin saarihyppelyllä olisi, kun paikat ovat niin erilaisia. Koska Kreetalle on reilusti ja järkevään hintaan lentoja saatavilla, ja kausi on siellä kreikkalaisittain pitkä, niin varmasti sinne kreikka-fani jossain kohtaa päätyy! 🙂

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.