valkoinen talo kalymnoksella

• Pinta-ala: 111 km²
  • Pääkaupunki: Pothia
  • Saariryhmä: Dodekanesia
  • Saariryhmän pääsaaret: Astypalaia, Kalymnos, Karpathos, Kasos, Kastelorizo, Kos, Leros, Nisyros, Patmos, Rodos, Symi, Tilos
  • Matkamme ajankohta: Elokuu 2018

Saavuimme Kalymnokselle Symin majoituksen pitäjämme Nikoksen sanat mielessämme: “Ihmiset siellä ovat ihan mukavia, mutta ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä he sanovat.” Saatesanoista huolimatta matkasimme saarelle hyvillä mielin. 😂

Olimme varanneet Kalymnokselle reilummin (ainakin meidän mittakaavassa!) aikaa, neljä yötä, sillä 16000 asukkaan saarta voi pitää jo aika suurena.

Tukikohtana Massouri & Mirties

Olin pähkäillyt pitkään majoituksemme sijainnin suhteen pääkaupunki Pothian ja Massouri & Mirtiesin kylien välillä, mutta lopulta päädyin Massouri & Mirtiesiin.

Vaikka pidänkin kaupunkitunnelmasta Kreikassa (jos kaupunki ei kuitenkaan ole liian suuri), näytti saaren toisella laidalla oleva kylä kauniimmalta. Sieltä pääsee sitten halutessaan helposti pistäytymään isolla kirkolla Pothiassa, koska välimatkaa on alle 10 km.

Massouri & Mirties ovat kaksi erillistä pientä kylää, mutta niistä puhutaan usein tuolla tavalla yhtenä, sillä ne ovat kasvaneet toisiinsa kiinni.

Kun olimme saapumassa Mirtiesiin, haltioiduin täysin viimeisessä mutkassa ennen kylää: Mäeltä aukesi eteemme niin kaunis näkymä merelle, rakastamieni pinjamäntyjen läpi suodattuneena. Edessä kohosi kauniisti Telendoksen saari.

Massouri & Mirtiesin kylä on levittäytynyt käytännössä kylää halkovan autotien varrelle. Olin tehnyt taustatyöni huonosti, sillä en ollut aivan odottanut sitä. Olin nähnyt kuvan nätistä, pienestä rannasta, jossa oli muovisten aurinkovarjojen sijaan puita antamassa luonnollista suojaa auringolta.

Ranta näytti kivalta livenäkin, mutta en vain ollut tajunnut, että rantaviivaa pitkin ei pääse kävelemään pitkälti, vaan rannat ovat spotteja, jonne mennään aina päätieltä. Enkä ollut sisäistänyt sitä tosiseikkaa, että kylät tosiaan ovat autotien varrella, eikä siellä ole pienintäkään kaupunki/kylämäistä katujen verkostoa jossa seikkailla.

Kalymnos tunnetaan erityisesti kiipeilijöiden suosiossa olevana paikkana. Tämä näkyi Massouri & Mirtiesissä useina kiipeilytarvikemyymälöinä perinteisten turistikauppojen lomassa. Me emme ole kiipeilijöitä, mutta nautimme kyllä Kalymnoksen jylhistä kalliomaisemista.

Kylä jossa majoituimme ei siis tarjonnut meille varsinaisesti tekemistä ja näkemistä, sellaista kreikkalaiskylässä samoilua ja tunnelmasta nauttimista. Mutta eipä tuo haitannut, sitten tehdään jotain muuta.

Telendoksen saari on hatun muotoinen
Telendoksen saari näkyy Massouri & Mirtiesin kylistä.

Sympaattinen Hotelli Hermes

Hotellimme sijaitsi lähes rannalla. Massouri & Mirtiesin alue on suurimmaksi osaksi ikään kuin mäen päällä, sillä ranta nousee merestä aika jyrkästi, eikä alueella ole pitkää rantakaistaletta tai veden äärellä olevaa rantabulevardia. Monet majoituksista sijaitsevat hieman rannasta kauempana.

Rannan läheisen sijainnin takia lähes hotellimme naapurissa oli se laituri, josta veneet pienelle Telendoksen naapurisaarelle lähtivät. Telendoksen vierailu kuului ehdottomasti ohjelmaamme Kalymnoksella!

Huoneemme oli melko yksinkertainen, mutta hotelli oli pieni, sympaattinen ja mukava. Ja 41 €/yö hinnalla hinta-laatusuhteeltaan oikein kelpo majapaikka. Terassilla tarjoiltu aamiainen sisältyi hintaan, ja naapurihotellin uima-allas oli myös kätevästi meidän hotellimme asukkaiden käytettävissä.

Omistajarouva oli todella sydämellinen ja puhelias. Kuulimme mm. tarinan siitä, kuinka hän päätyi hotellinpitäjäksi. Mielenkiintoiset kohtaamiset ovat yksi pienissä hotelleissa majoittumisen suola!

Kerran illalla hotellille tullessamme hän istutti meidät vielä terassin pöytään ja tarjosi meillekin uskomattoman herkullista suklaakakkua, jota he nauttivat terassilla perheen kesken.

Hän myös tarjoutui pesemään pyykkimme erittäin kohtuullista korvausta vastaan, kun kyselimme onko kylällä pesulaa. Otimme tarjouksen vastaan mielihyvin ja pääsimme pyykkiemme suhteen superhelpolla.

(En ole varma onko Hermes tällä hetkellä toiminnassa, sillä Bookiingissa se ei ainakaan ole tarjolla. Tripadvisorista pääset kuitenkin kurkkaamaan, millaisesta paikasta oli kyse.)

Telendos – Kalymnoksen naapurisaari on itse suloisuus

Telendoksella käynti oli yksi jo etukäteen odottamistani asioista Kalymnoksella. Koska veneet Telendokselle lähtivät aivan hotellimme naapurista, meidän oli älyttömän helppoa pistäytyä sinne.

Olen omistanut Telendokselle oman postauksensa, josta kannattaa käydä lukemassa lisää tuosta ihastuttavasta pikkusaaresta. ❤

Siksi en kirjoita siitä tässä sen enempää, mutta toteanpahan vain, että Kalymnoksella ollessasi mene ehdottomasti Telendokselle! Venematka on lyhyt ja edullinen. Ihastele siellä vaikka upeaa auringonlaskua ja istu hetki tavernassa ihmettelemässä pikkuruisen saaren elämää.

Minulle Telendos oli ehdottomasti Kalymnoksen reissumme kohokohta.

Lue myös: Telendos: piskuinen saari Kalymnoksen kupeessa

Pääkaupunki Pothia

Bussimatka takaisin Pothiasta Mirtiesiin oli mielenkiintoinen. Pieni bussi tuli tupaten täyteen ja vaikka vanhemmille annettiin kohteliaasti kaikki penkkitila, joutui jokunen aika vanhakin ihminen matkustamaan bussissa käytävällä seisten.

Paikallisilla on tapana tehdä ristinmerkki aina kirkon/kappelin ohitettaessa. Ja niitä on tiheään ja paljon. Vaikka toinen käsi pitikin kiinni jostain, oli vanhempien matkustajien meininki hieman huteran näköistä aina ristinteon hetkellä. Ihme kyllä tai ehkä sitten juuri niiden ristinmerkkien takia kaikki pysyivät pystyssä koko matkan ajan. 😃

Pothian suuntaan mennessämme saimme matkustaa väljästi. Lähdimme tutkimaan kaupungin katuja ja kujia innokkaina, kerta Massouri & Mirtiesissä meillä ei sellaista mahdollisuutta ollut.

Pothiassa asuu noin 12000 asukasta, joten kyse ei todellakaan ole asukasluvultaan ihan pienestä kreikkalaisen saaren kylästä. Minusta se kuitenkin tuntui kokoaan pienemmältä, kun vertasin sitä joihinkin muihin, sitä pienempiin kyliin tai kaupunkeihin. Kaupunki on siis helppo ottaa haltuun kävellen.

Jos jotain paikkaa niin juuri Pothiaa kuvailisin sanalla “paikallinen”.

Meidän sydämemme eivät lämmenneet Pothialle, enkä oikein osaa sanoa, mistä se tarkalleen ottaen johtui. Ehkä siitä, että siellä ei ollut meidän makuumme kovin viehättävää. Vaikka kauempaa katsottuna kaupungin siluetti näyttää ihan kauniilta, niin sinne “katutasoon” kaupungilla kuljeskelijalle kauneus ei jotenkin ylettänyt.

Silmämme saattoivat toisaalta olla tuolloin erityisen kriittisellä päällä, koska tulimme Kalymnokselle Symiltä, joka on poikkeuksellisen kaunis kaupunki.

Ehkä olisimme pitäneet kaupungista enemmän iltatunnelmassa, mistä sitä tietää. Mutta emme palanneet sinne iltakäynnille, kuten olin vähän etukäteen kaavaillut, sillä päiväreissu ei saanut meitä houkuteltua sinne takaisin.

Vaikka Mirtiesissä kaipasin katujen sokkeloa ja olin jo ennättänyt miettiä, että olisi sittenkin pitänyt majoittua Pothiassa, niin Pothiassa käytyämme olin tyytyväinen majoituspaikkamme sijaintiin. Massouri & Mirtiesissä ympärillä on kauniimmat maisemat, ja tässä tapauksessa kaunis ympäristö voitti ehdottomasti kaupungin katujen sokkelot.

Mutta tällaista se matkustellessa nyt vaan on. Etukäteen ei voi koskaan olla varma, onko joku paikka juuri omaan makuun, vaikka kuinka tekisi ennakkotutukimusta. Ja toisinaan ennakkotutkimuksensa on tehnyt huonosti tai kiinnittänyt huomiota jotenkin vääriin asioihin. 😃

pothia
Pothian profiili ei näyttänyt hullummalta, mutta me emme jostain syystä olleet sen kanssa samalla aaltopituudella.

Taverna Aegean

Uskomattomat auringonlaskut on syy, miksi ilta-aikaan kannattaa olla juuri Massouri & Mirtiesissä.

Aurinko laskee Telendoksen taakse, ja Massouri & Mirtiesin kylistä tätä upeaa iltanäytöstä saa seurata paraatipaikalta.

Yksi parhaita ja suosituimpia paikkoja auringonlaskun ihailuun on Taverna Aegean. Taverna Aegeanin terassilla pääsee nauttimaan auringonlaskusta kerrassaan upealla paikalla, ja terassipöydän auringonlaskun aikaan saadakseen täytyy varaus tehdä hyvissä ajoin.

Me onnistuimme pääsemään sinne ilman pöytävarausta, sillä olimme tapamme mukaan hieman muita illastajia aikaisemmin liikenteessä. Pöydästämme oli jopa näköala, vaikka se ei ihan niillä kaikkein parhailla paikoilla ollutkaan.

Ruoka Taverna Aegeanissa on herkulllista ja perinteiset ruokalajit ja maut on toteutettu ilahduttavasti hieman uudenlaisella otteella ja kauniiseen esillepanoon panostaen. Pidämme niistä hyvin perinteisistäkin kreikkalaistavernoista, mutta käymme mieluusti Aegeanin tyylisissä paikoissa, joissa kreikkalaisiin ruokiin on tuotu vähän uutta näkökulmaa.

Pidimme paikasta niin paljon, että halusimme mennä sinne toisenkin kerran. Toista kertaa emme tosin jättäneet sattuman varaan, vaan varasimme pöydän. Tuolle kerralle meille ei enää auringonlaskupöytää irronnut, mutta pääsimme kuitenkin nauttimaan herkullisista ruuista.

Kylässä on paljon muitakin hyviä ruokapaikkoja, joissa niissäkin on mahdollisuus auringonlaskun ihailuun. Romanttista illallista ei siis tarvitse unohtaa, vaikka Aegeanista ei olisikaan auringonlaskupöytää tarjolla. 😉

Aegean Tavernassa
Minulla oli ihan mieleistä katseltavaa. 😍
Auringonlasku Aegeanin terassilta
Aegeanin terassilta näkee, kuinka aurinko laskee Telendoksen taakse.

Auto alle Kalymnoksella(kin)

Vuokrasimme auton myös Kalymnoksella, kuten usein tykkäämme tehdä. Saarta kierrellessä mieleen jäi etenkin Vathin kylä. Pikkuruiseen kylään ajetaan viljelysmaata olevan laakson läpi ja perillä odottaa upea lahdenpoukama.

Vesiteitse Vathiin saapuakseen täytyy puolestaan seilata solan läpi. Jos olisin veneilijä, niin haluaisin ehdottomasti seilailla juuri tuollaisiin Vathin kaltaisiin paikkoihin, jossa jylhän solan perällä palkintona odottaa suloinen satama.

Nautimme autoilusta Kalymnoksen jylhissä maisemissa, mutta emme kuitenkaan lämmenneet saarelle suuremmin sitä kierreltyämmekään. Sydämessä ei läikähtänyt. Kiipeiljöiden paratiisisaari ei näyttäytynyt paratiisina näille tavismatkaajille, jotka katsovat vuoria ainoastaan esteettisestä näkökulmasta

vathi
Vathin kylä toimii kalastajien satamana.
purjelaiva kalymnoksella
Tässä seilataan Vathin kylästä pois päin.

Matka jatkuu

Lopulta juuri Massouri & Mirties oli meille viihtyisin paikka Kalymnoksella. Kylien viihtyisyyteen vaikutti suurelta osalta vieressä sijaitseva ihastuttava Telendoksen saari, jonka siluetin katselemisestakin minulle tuli aina lämmin tunne. Siellä käymisestä puhumattakaan!

Neljä yötä Kalymnoksella oltuamme jatkoimme taas hyppelyämme kohteenamme Nisyroksen saari.

Jälkeen päin ajateltuna neljä yötä oli meille Kalymnoksella liikaa. Olisimme voineet hyvin nipistää siitä yön, jopa pari, jollekin toiselle saarelle… Mutta eihän sitä ikinä etukäteen voi tietää.

Täydellisen Kreikan saaren metsästys ei päättynyt Kalymnokseen, enkä usko, että näemme Kalymnoksen kanssa kovinkaan pian uudelleen. Meistä ei tullut sielunkumppaneita, eikä se jättänyt kaipaamaan sinne takaisin. Mutta en minä tuotakaan saarikokemusta pois vaihtaisi! 😊

Oletko käynyt Kalymnoksella? Onko Kalymnos vienyt sinun sydämesi vai oletko löytänyt suosikkisi muualta?

Tule seuraamaan blogia Instagramiin! ➡️ kreikan_saaren_metsastys

Lue myös:

Voit jakaa postauksen tästä:

8 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Oliko tuolla Kalymnoksella reittejä myös ”tavallisille” patikoijille, jotka ovat kyllä sinällään kokeneita, mutta eivät ole kiinnostuneita varsinaisesti käyttämään esimerkiksi mitään vuorikiipeilyvarusteita? Jos kyllä, niin voisi olla paikka meidän mieleen!

Tuo on muuten totta, että nuo persoonalliset kohtaamiset jäävät kyllä mieleen. Niitä ei myöskään suurissa hotelleissa käytännössä tule vastaan, jonka vuoksi itse pyrkii suosimaan pienempiä hotelleja, vaikka muuten hotellin valintaan en paljoa käytäkään aikaa.

• Kati

Kyllä on, ja itseasiassa todella monilla (mielestäni lähes kaikilla) Kreikan saarilla on merkittyjä, hyviä ja maisemiltaan upeita reittejä patikointiin! Moni ei tätä tosiaan hoksaa. Ehkä se johtuu osittain siitä, että kesän kuumimmat ajat (eli yleisimmät lomakuukaudet) eivät ole patikoinnin kannalta optimaalisimmat, ja silloin korostetaan sitä rantalomailun mahdollisuutta.

Me ei varsinaisesti patikoida, mutta kyllä mekin reissuillamme lyhempiä, muutaman kilometrin kävelyreittejä mennään, kun sopivia saattuu lähistölle. Tulee toki ”käveleskeltyä” reissulla koko ajan muutenkin, mutta se on tietty eri asia. 🙂

• Sini

Hei!
      Kiva lukea näitä sinun kokemuksia eri saarista 😊 Itse tällä kertaa mietin Zakynthoksen Argassia tai sitten Kalymnosta ja Massouria…. Kumpaa itse suosittelet kun haen matkalta täyttä rentoutumista, rauhallista menoa. Nämä kummatkin paikat on vielä itselle tuntemattomia 😊 Parin viikon päästä Santorinille ensimmäistä kertaa ja hieman jänskättää, että täyttääkö odotukset. Ollut se paikka missä halunnut käydä jo vuosikymmeniä sitten 🧐

• Kati | Täydellisen Kreikan saaren metsästys

Kiitos Sini! 🤗 Rentoutuminen onnistuu varmasti kumpaisessakin, kun valitsee kivan hotellin… ja sitten vain ottaa rennosti. 😀 Minä lähtisin kuitenkin näistä kahdesta Kalymnoksen Massouriin rentoutumaan. Tai itseasiassa menisin Massourin naapuriin Telendoksen saaarelle, joka on vain vajaan 10 minuutin venematkan päässä Massourista. 😍 Telendos voisi hyvin olla synonyymi rentoutumiselle. Halutessaan sieltä pääsee helposti sitten tutkimaan Kalymnostakin, ja välillä voi pyyhältää veneellä Massouri & Mirtiesiin Kalymnokselle ihan vaikka vai illallisellekin.

Olisi kiva kuulla, kummalle tai mille saarelle lopulta päädyt. 🙂

• Sini

Moikka Kati! Itse asiassa kävi niin, että tuli kohtuu hyvä tarjous vastaan ja matka suuntautuu Kalymnokselle 😎 Ehdottomasti täytyy käydä siellä Telendoksella, kuullut siitäkin nyt niin paljon positiivista 😍 Jännityksellä nyt sitten odotan taas reissua.

• Tuija

Viime kesänä me matkasimme Kosin kautta Telendosille, Kalymnos oli läpikulkureittinä ihan viehättävä, mutta ei sytyttänyt. Telendosista mietin juuri tänään postauksen kirjoittamista, jos joku vaikka kiinnostuisi siitä. Majapaikkamme Villa Maria oli helmi. Kosin lentokenttä kokemuksena ei ollut järin miellyttävä. Kaoottinen Telendosin rennon hiljaiselon jälkeen. Kosilla olemme lomailleet parikin kertaa ja sen saaren parasta antia on ollut kivat pyöräretket ja bussimatkailun helppous. Tandemilla kurvailimme viimeisellä reissulla niin, että sain polveni vihoittelemaan. Silloin oli lokakuu ja iltaviileys sekä kosteus sai nivelet oudolla tavalla kipeiksi.
    Jospa mekin joskus vielä hyppelemme Samoksen ympäristössä. Terveisin Tuija

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.