lähtö alonissokselta
Saarihyppely

Saarihyppely Kykladeilla: reissun suunnittelu (ja sen ihanuus ja hankaluus)

Saarihyppely Kykladeilla ei ollut mitenkään itsestään selvä valinta seuraavaksi reissuksemme. Päin vastoin, tämän reissun suunnittelu lähti käyntiin hieman tahmeasti. Ei sillä, ettenkö olisi ollut innoissani lähdössä reissuun ja Kreikkaan! Ja ettenkö edelleen rakastaisi myös sitä matkan suunnitteluosuutta.

Jo ihan ensimmäinen asia, se kohteen valinta, tuntui vain olevan entistä vaikeampi tehdä… Valinnat kun eivät ole oikein kuuluneet vahvuuksiini ennenkään.

Ehkä kyse oli siitä, että parin viime vuoden seurauksena matkahaaveet pääsivät karttumaan nopeammin kuin toteutumaan. Unelmissa oli niin saarihyppelyä, road tripiä mantereella kuin mantereen ja saarien yhdistelmäänkin…

Tai sitten se johtui kaikenlaisista epävarmuustekijöistä maailman tilassa, joiden vuoksi matkan suunnitteluun tuntui jotenkin oudolta edes ryhtyä. Mitä sitä nyt suunnittelemaan, kun matkalle pääsy ylipäänsä tuntuu niin epävarmalta.

Lisäksi jotkut jo käymämme paikatkin houkuttivat uusintakäynnille. Varsinkin, kun olen rustaillut niistä postauksia nyt viimeiset puoli vuotta blogin aloitettuani. Mietin, josko Täydellinen Kreikan saari on kuitenkin jo osunut kohdalleni!

En ollut kuitenkaan ihan vielä valmis pistämään Täydellisen Kreikan saaren metsästystä tauolle ja keskittymään ennestään tuttuihin kohteisiin! Halu löytää ja tutkia uutta oli sittenkin hieman vahvempi kuin tahto syventää kokemusta jo vanhasta tutusta.

Kohde päätetty: saarihyppely Kykladeilla

Lopulta sain päätettyä, että reissumme tulisi olemaan yksi Kreikka-reissujen ikoni: saarihyppely Kykladeilla. Minulla nimittäin on Kykladien kokoinen aukko Kreikka-kokemuksissani! 

Kykladit ovat niitä saaria, joilla talot ovat tyypillisimmin valkoisiksi kalkittuja, kuin sokerikuutioita. Sinisin yksityiskohdin somistettuina tietenkin. Tunnetuin esimerkki Kykladien saariryhmän saarista lienee Santorini. 

Tuosta päätöksestä oli hyvä lähteä liikkeelle, mutta eihän se tietenkään sitä vielä meinannut, etteikö valintoja olisi vielä edessä. Päinvastoin! Miten hito… siis ihmeessä muka onnistuisin valitsemaan hyppelyllemme niistä vain muutaman, kun asuttuja Kykladien saaria on lähteistä riippuen 24-33?

Olemme reissussa kaksi viikkoa. Meidän tahdilla hypellessä reitille mahtuu neljä saarta joilla yövymme, ehkä viisikin. 

Joitakin hyppelytahtimme hirvittää, ja lomamme saattaa kuulostaa pelkältä matkan tekemiseltä. En suosittele noin tiheää hyppelytahtia kylmiltään kenellekään muulle, mutta me tunnemme jo itsemme ja tiedämme, mikä on meille sopiva vauhti. 

Joku kritisoi, että muutaman yön visiitillä ennättää saada paikasta vain pintaraapaisun, eikä paikkaan kerkeä tutustua syvällisemmin. Näinhän se tietenkin on, mutta tämä on juuri meillä se idea. Ja meille sopiva tapa. Lyhyellä ensivierailulla selviää kyllä, haluammeko palata viettämään siellä aikaa pitempään ja tutkimaan paikkaa tarkemmin. 

Hyppelyn hyvä puoli on myös se, että niillä saarilla, jotka eivät sitten jostain syystä kolahdakaan itselle, ei “hukkaa” liikaa aikaa, saatika koko lomaansa.

Ja toisaalta, riittääkö vielä vaikkapa viikkokaan yhdessä paikassa antamaan siitä kovin syvällistä käsitystä? Mielestäni ei, joten ero 3-4 yön ja viikon visiitin välillä ei syvällisen käsityksen saamiseksi ole merkittävä. 😉

Mitäs kautta sinne sitten mentäisiin..?

Kun kesäloman ajankohdat vahvistettiin töistä, olimme sormet syyhyten heti valmiina varaamaan lennot. 

Halusimme päästä Kreikkaan suorilla lennoilla, emmekä edes harkinneet vaihdollisia vaihtoehtoja. 

Vaihtoehtoja oli kaksi: lento Santorinille tai lento Ateenaan. Muualle Kreikkaan menevät suorat lennot sijaitsivat liian kaukana Kykladeista.

Santorinille lennettäessä olisimme kohdesaariryhmällä kaikkein kätevimmin. Huonona puolena oli menolennon lähtöaika, klo 6.35.

Se tarkoittaa, että herätys lähtöä varten on yöllä kello kolmen maissa. Mikä taas puolestaan tarkoittaa, että ensimmäinen päivä menee todennäköisimmin vähän sivu suun ja lepäilyyn. 

Yleensä valitsemme mieluummin lennot, jotka ovat mukavampaan aikaan. Jos kohteeseen on tarjolla useampia suoria lentoja viikossa, tai jopa päivässä, niin etsimme niistä meille mieluisimmat lentoajat. 

Olemme valmiit maksamaan lennoista hieman enemmän, jos se tarkoittaa, että saamme sillä käytännössä yhden lomapäivän lisää ja jo matkustuspäivästä pystyy nauttimaan kohteessa!

Ateenaan lennettäessä matka etenisi joko maan sisäisellä lennolla jollekin saarelle tai lauttasatamaan ja lautalla kohti saaria. Matkustaminen olisi siirtymisineen tai vaihtoineen vienyt lähes sen koko päivän. Jos kaikki menisi kuin rasvattu, ennättäisimme saarelle parahiksi illallista ajatellen, ehkä iltayhdeksäksi. Mutta matkanteosta väsyneinä.

Ja kyllä, jaksamisjutut on asioita, joita tulee otettua tai joutuu ottamaan huomioon reissatessa, mitä enemmän ikää kertyy. Nukkumatta tai huonosti nukuttuaan ei jaksa. Kuten ei jaksaisi matkustaa koko päivää putkeen, useammalla kulkuvälineellä ja yhdestä toiseen useamman kerran vaihtaen. Toisaalta kyse voi olla myös iän mukanaan tuomasta mukavuudenhalusta. 😂

Emme halunneet myöskään viettää aikaa Ateenassa ja lähteä siirtymään saarille vasta seuraavana päivänä.

valokuvaajat satamissa
Lautalla satamiin saavuttaessa kuvaajia riittää.

Suora lento Santorinille oli paras vaihtoehto

Valitsimme siis lennot Santorinille. Lennot kahdelle + yksi ruumalaukku maksoivat 712 €. Toisen ruumalaukun lunastimme pisteillä.

Lennot eivät olleet halvimmasta päästä, mutta myös Ateenan lennot olivat sen verran hinnoissaan, ettei hintahyöty olisi ollut kummoinen sillä vaihtoehdolla.

Nyt pääsemme todella helposti Kykladeille. Jos ekana päivänä ei hirveitä jaksakaan, niin kreikkalaista ruokaa sitä varmana jaksaa mennä nauttimaan lähitavernaan ja katsastamaan Santorinin kuuluisan auringonlaskun kalderan reunalta.

Alkuun pääsemisen vaikeus saarien valinnassa ja reitin suunnittelussa

Parin päivän ajan lentojen varaamisen jälkeen elin vain euforiassa, joka minulle aina aiheutuu siitä, että lennot on saatu varattua!

Reissu on minulle riittävän konkreettisesti tulossa vasta sitten, kun lennot on varattuina. Tieto siitä, että lähdemme kyllä reissuun sitten lomalla, ei riitä. Tunnen melkein kuin rentoutuvani sillä hetkellä, kun lennot ovat viimein takataskussa!

Olenko ihan yksin näiden fiilisteni kanssa? Onko tämä tuttu ilmiö sinulle? 😬

Lentojen ostamisen jälkeen en sitten meinannut päästä suunnitelmissa eteen päin. En saanut kiinni mistään tai osannut aloittaa. Siitä hetkestä kun lomat vahvistettiin oli reissumme alkuun kuitenkin vain 3,5 viikkoa… 

Kun saarihyppelystä on kyse, niin suunnitelu etenee minulla suurinpiirtein näin:

  • Tutkin ensin hieman, millaisia eri saaret ovat.
  • Sitten tarkistan niiden välisiä lauttayhteyksiä ja aikatauluja.
  • Noiden perusteella sitten päätän ja muotoilen mieleisen reitin.
  • Sen jälkeen pääsee valitsemaan, missä päin ja missä kylässä niillä saarilla haluaa majoittua.
  • Seuraavaksi tsekkaan ja mahdollisesti varaan majoitukset.
  • Jos emme varaa majoituksia ennakkoon, vaan jätämme pelivaraa reissun päälle, tallennan tarkasti tutkimani hyvät ehdokkaat Bookingissa listoiksi, joista voi valita myöhemmin.
  • Emme suunnittele tarkasti etukäteen, mitä niillä saarilla sitten tehdään. Mutta vähän on sitäkin hyvä ennättää tutkia, että mitä kivaa koettavaa olisi tarjolla.

Majoitusten tutkiminen on yksi lempipuuhistani, mutta saan kulutettua siihen todella paljon aikaa. Minä kyllä myös haluan, että minulla on aikaa majoituksiin paneutumiseen! Tähän vaiheeseen olisi siis hyvä päästä nopeasti. 😀 

Suunnitelman saa toki tarvittaessa kasaan sukkelastikin. Suunnitteleminen on kuitenkin minulle tärkeä osa matkan fiilistelyä. Tai enemmänkin: se on kuin osa sitä reissua, ja tavallaan pidentää reissun kestoa.

Siksi halusin päästä edes alkuun, jotta ennättäisin käyttää siihen aikaa. Halusin päästä jo suunnittelun kautta matkustamaan!

skopelos kaupungin maisemia

Suunnitteluvauhti kiihtyy, onneksi!

Tahmean alun jälkeen sain kuitenkin matkasuunnittelun juonesta kiinni. Suunnitelmat alkoivat muotoutua ihan tehokkaastikin, kun vain pääsin alkuun. Intoni tutkimiseen ja suunnitteluun ei ollut onneksi kadonnut mihinkään. Ehkä sitä piti vain vähän herätellä talviunilta.

Sain kuin sainkin karsittua saarista eniten kiinnostavia ja meille sopivimman tuntuisia niin, että vaihtoehtoja oli enää kohtuullinen määrä.

Koska siirtymiä tulee aikaan nähden kuitenkin melko paljon ja suht tiheään, haluamme pitää lauttamatkat melko lyhytkestoisina ja matkustaa mahdollisimman optimaalisiin kellonaikoihin.

Jotkut saaret karsiutuivat pois vaihtoehdoista juuri tuon takia, että matka-aika olisi ollut liian pitkä tai että lautat liikkuivat hankaliin kellonaikoihin. 

Muutaman jo omasta mielestäni lukkoon lyödyn reitin kaaduttua aina milloin mihinkin, tuli reitti lopulta valmiiksi. Päätetty ja lukittu! Enää ei vaihdeta! 

Reitti valmis!

Saarihyppely Kykladeilla toteutuu meillä tällaisella reitillä: Santorini (1 yö) – Ios (3) – Naxos (4) – Antiparos (1) – Paros (3) – Santorini (2)

Päätimme tällä kertaa varata lauttaliput ennakkoon, vaikka toisinaan tykkäämme jättää vähän pelivaraa. Tutkin reittejä ferries.gr -sivustolta, mutta varaukset tein suoraan operoivan laivayhtiön sivuilta. Siten välttyy palvelumaksulta, joka ferries.gr-sivuston kautta varattaessa tulee.

Jos joku miettii, että toiminko täysin itsekkäästi ja yksinvaltiaana reissun suunnittelun suhteen, niin tavallaan. 😀 Mutta vain luvalla ja pyynnöstä! Puolisollani on tietenkin sanansa sanottavana reissujen suunnittelussa, mutta toisinaan – kuten tällä kertaa – hän antaa minulle vapaat kädet reitin hahmottelun suhteen. 

Häneltä tuli kyllä tällä kertaa toive, että kaikkein pienimmät, alle 1000 asukkaan saaret, jätettäisiin tältä reissulta pois. Hyvä juttu, helpotti edes hiukan valitsemista, kun osa saarivaihtoehdoista karsiutui pois tuolla perusteella!

Seuraavaksi edessä onkin se lempipuuhani, eli majoitusten (loputon) tutkiminen, vertailu ja valinta… Siitä ja muista suunnitelmista saarilla lisää toisella kertaa, nyt uppoudun kirjoittamisen sijaan siihen majoitusten tutkimiseen!

Miten sinä suhtaudut reissujen suunnitteluun? Haluatko käyttää siihen aikaa ja fiilistellä? Vai onko se enemmänkin pakollinen paha, joka heitetään kasaan nopeasti?

Vai riittääkö sinulle kenties se, että kohdemaa on tiedossa, ja suunnitelmat muotoutuvat sitten matkan edetessä?

Mikäli Kreikassa matkustaminen ja erityisesti omatoimimatkat tai saarihyppely siellä kiinnostaa, niin kannattaa ottaa seurantaan myös blogin Instagram-tili! Tili päivittyy aktiivisesti kuvilla ja Kreikan matkavinkeillä, ja reissujen aikana postaan kuvien lisäksi myös storeja, joista pääset tutustumaan saarihyppelyn saloihin ja mukaan Kreikan tunnelmaan.

Jos saarihyppely Kykladeilla on suunnitelmissasi, niin reissun jälkeen blogi päivittyy tietenkin postauksilla, joissa annan parhaat vinkit käymillemme saarille sekä saarihyppelyn toteuttamiseen! Pysyhän kuulolla! 

Lue myös:

 

2 kommenttia

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

    Marika ei tykkää reissujen suunnittelusta yhtään, siksi se onkin aina minun hommani. Ei se periaatteessa minunkaan mielestä mitään hupia ole, mutta tärkeää siinä mielessä, että löytää kohteesta ne parhaat jutut. Eli ehkä osittain sen pakollisen pahan ja fiilistelyn välimuoto. Minulle ei missään tapauksessa riitä, että kohdemaa on tiedossa ja suunnitelmat muotoutuvat sitten matka edetessä, mutta se liittyy paljon myös kiinnostuksen kohteisiimme, joiden osalta tuo ei ole mahdollista.

    • Kati

      Joo tuo on totta, että on se myös kohteista/kiinnostuksista riippuvaa, voiko suunnittelun jättää tien päälle. Kreikan saarilla jutut on yleensä sellaisia, että (lähes) kaikki on järjestettävissä lyhyellä varoitusajalla tai jopa täysin ilman ennakkovalmistautumista/varausta.

      Meille, ja erityisesti puolisolleni, on tärkeää ja yksi matkojen suola, että suunnitelmia voi tehdä ja muuttaa reissun päällä. Nyt kun ollaan juuri palattu tältä Kykladien hyppelyltä, niin tämän hetkinen ajatus on, että jatkossa ei kyllä varata etukäteen juurikaan mitään. Ainoastaan tutkitaan ja tehdään löyhä suunnitelma, ja sitten edetään fiilikseen perusteella. Ja jos joku juttu tai reitti ei onnistu, niin sitten mennään toista kautta. 😉

      Itse asiassa tälläkin reissulla kävi juuri niin, että se kohta jossa oli pelivaraa osoittautui juuri sellaiseksi, että onneksi oli! Emme olleet löytäneet ja sen takia vielä varanneet mieleistä majoitusta eräältä saarelta, ja ehkä siihen oli syynsä: saatoimme olla alkuperäistä suunnitelmaa kauemmin toisella saarella, johon ihastuimme!

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.