santorini majoituksen terassilla

• Pinta-ala: 76,19 km²
  • Pääkaupunki: Fira
  • Saariryhmä: Kykladit
  • Matkan ajankohta: Touko-kesäkuu 2022 (saarihyppely Santorini – Ios – Naxos – Antiparos – Paros – Santorini)

Postaus sisältää mainoslinkkejä. Mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Santorini on tunnettu uniikeista maisemistaan. Ei ole ihme, että  Kreikkaa esitteleviin mainoksiin on usein valittu kuva juuri Santorinilta.

Me keskityimmekin Santorinilla suurimmaksi osaksi vain nauttimaan leppoisasti huikeista näkymistä.

Vaikka otimmekin aika rennosti, niin löysimme me kolmen yön visiitillämme Santorinilta pari kivaa käyntikohdetta, kaksi hyvää (ja kohtuuhintaista!) ravintolaa sekä mukavan majoituksen, joista myös vinkkaan postauksessa!

Kalderamaisemat tekevät Santorinista erityisen

Meidän kokemuksemme Santorinista rajoittuu kalderan (= tulivuoren romahtamisen synnyttämä kattilamainen muodostelma) puoleiseen osaan, lähinnä Firaan ja sen lähistölle sekä kukkulalla olevaan Pyrgoksen kylään.

Halusimme kokea Santorinilla juuri sen, mikä siellä on erityislaatuista ja muista paikoista poikkeavaa, ja siksi keskityimme kalderan puoleen ja jätimme “lättänän” puolen saaresta tutkimatta.

Santorinilla on kaunista ja maisemat todella ovat uniikit ja poikkeukselliset, eikä saaren maine siltä osin ole tippaakaan liioiteltu.

Maisemaintoilijoina nautimme täysillä erikoislaatuisista näkymistä, ja mitä yksityisemmin, sen parempi.

kukkarivi santorinilla
Kalderan reunan reitillä.

Santorini on Kykladien saarihyppelyn tukikohta

Santorini ei ole koskaan kiinnostanut meitä erityisesti. Ei, vaikka olimme tietenkin nähneet sieltä huikean kauniita kuvia, ja tiesimme, että niin moni on menettänyt sydämensä Kreikan saarista juuri Santorinille.

Suosikkikohteessa on aina varjopuolensa, ja Santorinin upeimpien maisemien äärellä saattaa olla todella ruuhkaista. Saarella on myös kallis maine ja kalderan puolen kyliä pidetään luksuskohteina. Ja kallis ja luksus eivät yleensä ole niitä adjektiiveja, joilla meitä houkutellaan matkaan…

Miksi sitten menimme? No, saarihyppelyn vuoksi.

Halusimme hypellä Kykladeilla, ja suorilla lennoilla Kykladeille pääsee Suomesta ainoastaan Santorinille. Toinen vaihtoehto olisi ollut lentää Ateenaan ja edetä sieltä Kykladeille joko lentämällä tai lautalla, mutta suora lento oli tuolla kertaa kustannustehokkain vaihtoehto.

Ajattelimme, että no hitto miks ei:

Hyppelyn yhteydessähän niihin itselle vähemmän kiinnostaviin saariin juuri kannattaakin tutustua, kun siellä ei tarvitse viettää koko lomaansa!

Paikkaan voi aina matkustaa uudelleen, mikäli se ennakko-odotusten vastaisesti osoittautuukin tosi mieleiseksi. Erityisesti kun kyse on saaresta, jonne pääsee halutessaan Suomesta helposti suoralla lennolla tai valmismatkalla.

Näin päädyimme Santorinille yhdeksi yöksi menolennon jälkeen ja kahdeksi yöksi ennen paluulentoa.

Varasimme etukäteen majoituksen vain ensimmäiselle yölle. Meille oli selvää, että haluaisimme majoittua kalderan puolella, ja otimme tukikohdaksi saaren pääkylän Firan hyvien kulkuyhteyksien vuoksi.

fira kaldera
Kalderan reunan maisemaa Firassa.
aperol
Maisemalisää juoman hinnassa voinee pitää perusteltuna.

Santorinin lentokentältä Firaan kätevästi bussilla

Lentokentältä oli älyttömän helppoa mennä Firaan bussilla: bussit lähtivät melkein lentokentän oven edestä, sen vasemmalta puolelta. Me kävelimme suoraan linja-auton kyytiin, maksoimme parin euron hintaiset liput ja lyhyen odottelun jälkeen bussi lähti liikkeelle.

Santorinille suuntaavaan on hyvä tietää, että taksimatkat saarella ovat melko tyyriitä, vaikka matka ei olisikaan pitkä. Lisäksi takseja on vähän, joten sen saaminen esim. lentokentältä ei ole välttämättä helppoa. Bussin ja taksin lisäksi vaihtoehtona on varata kuljetus etukäteen matkanjärjestäjältä tai majoituksesi kautta, tai etsiä ja varata yksityinen kuljetuspalvelu netistä.

Bussimatka lentokentältä Firaan kesti kymmenisen minuuttia. Muualla Santorinilla majoittuvat vaihtoivat asemalla omiin kohteisiinsa meneviin busseihin (lentokenttäbussit kulkevat ainoastaan Firaan), me puolestaan lähdimme etsimään lounaspaikkaa matkatavaroinemme. Lounaan syötyämme saisimme huoneemme.

Lentomme oli lähtenyt varhain aamulla ja olimme perillä Firassa ennen puolta päivää. Päädyimme reissumme ensimmäiselle aterialle todella viihtyisään puutarharavintolaan Pelican Kiposiin. Palasimme samaan paikkaan illalliselle reissun viimeisenä iltana.

Harmony Suites – siisti ja moderni majoituksemme Firassa

Näköalamajoitukset maksavat Santorinilla maltaita, ja päätimme säästää maltaamme muihin menoihin. Ajattelimme, että meille riittää kalderamaisemien ihailu yleisiltä paikoilta, joten ensimmäisen yön majoituksemme ei ollut kalderanäkymillä.

Majoituksessamme oli sen sijaan pieni oma ulkoporeallas. Se oli ihan kiva lisä, vaikka altaasta ei näköalaa ollutkaan.

Huoneisto oli kokonaisuudessaan oikein hyvä, uusi, siisti ja moderni. Firan keskusaukiolle on noin viiden minuutin kävelymatka. Ainakin toukokuun hinnoilla Harmony Suitesissa oli mielestäni erittäin hyvä hinta-laatusuhde, mikäli haluat majoittua Firassa.

harmony suites Santorini
Harmony Suites on siisti ja moderni. Pieni poreamme on makuuhuoneen ikkunan takana.

Vihdoin niiden maisemien äärellä!

Virkistäydyttyämme poreammeessa suuntasimme kalderamaisemia katsomaan, nehän meitä Santorinilla erityisesti kiinnostivatkin.

Lähdimme kävelemään Firasta kalderan reunaa myötäilevää tietä Oian suuntaan. Menimme Santorinille toukokuun puolella, ja vaikka ihmisiä oli jo paljon, väkimäärä oli vielä siedettävä. Nautimme kävelystä poikkeuksellisia maisemia ihastellen ja istahdimme välillä katselemaan syvän sinistä merta juomien äärelle.

Kävelyretkellämme totesimme, että pidimme eniten Firostefanin ja Imeroviglin alueista, ja päätimme, että viimeisten öiden majoitus yritetään etsiä sieltä.

Kalderan reunan reitti on kerrassaan ihana, ja mikäli lomailet jossain muussa osassa Santorinilla, niin tee ehdottomasti reissu Firaan maisemista nauttimaan!

Maisemaosuutta lukuun ottamatta emme oikein lämmenneet Firalle. Siellä oli mielestämme kulahtanutta, vähän rähjäistäkin, mikä tuli yllätyksenä Santorinin luksusmaineen huomioon ottaen.

Illalliselle suuntasimme Firan kujille pois näköalojen ääreltä. Valitsimme perinteisen ja hyvät arvostelut saaneen Nikola-perhetavernan, joka osoittautui myös edulliseksi. Jaoimme kolme tai neljä ruokalajia, ja ateriamme viineineen maksoi vähemmän kuin kolme drinkkiämme maisemabaarissa iltapäivällä!

Kalderamaiseman äärellä korkeammat hinnat tuntuvat perustelluilta, mutta kyllä sitä Santorini-lisää tuntui olevan hinnoissa muuallakin. Kukapa nyt haluaisi maksaa turhasta, joten kun tulimme takaisin Santorinille, palasimme Nikolaan sen hinta-laatusuhteen erinomaiseksi todettuamme.

Hintataso Santorinilla on maineensa mukaisesti kaiken kaikkiaan korkeampi kuin Kreikan saarilla yleensä, mutta maisemapaikkoja ulkopuolella siellä pärjää kuitenkin ihan kohtuullisella budjetilla.

santorini sininen ja valkoinen

kiinni oleva taverna santorinilla
Tämä kuva on Firostefanin keskusaukion kohdalta. Kyltti kertoo, että matkaa Imeroviglin kylään on 15 minuutin kävelyn verran, ja Oiaan kävelisi 2 h 45 minuuttia.

Paluu Santorinille

Kun palasimme Santorinille pari viikkoa muilla saarilla (Ios, Naxos, Antiparos ja Paros)  hypeltyämme, oli kuukausi vaihtunut toukokuusta kesäkuuksi. Vaikka kyse ei edelleenkään ollut kaikkein kiireisimmästä matkailukuukaudesta, ero näkyi Firan kaduilla ja kalderan reunan kävelyreitillä selvästi. Ihmispaljous oli muuttunut jo ruuhkaisuudeksi.

Olimme vaikuttuneet alkureissun visiitillämme näköaloista siinä määrin, että viimeiseksi kahdeksi yöksi halusimme ehdottomasti majoituksen kalderanäkymällä. Imeroviglistä tai Firostefanista emme löytäneet harmiksemme sopivaa, joten päädyimme jälleen Firaan.

Noista kahdesta yöstä pulitimme kolme kertaa normaalin majoitusbudjettimme verran, mutta mielestämme se kyllä kannatti. Varsinkin kun väkimäärä saarella oli vähintäänkin tulpaantunut, niin saimme nauttia siitä mistä Santorinilla todella pidimme, eli huikeista, ikonisista maisemista oman terassin rauhassa istuen.

Seurasimme tietenkin myös Santorinin kuuluisaa auringonlaskunäytöstä molempina iltoina omalta terassiltamme, nauttien halvinta valkoviiniä, mitä lähimarketistamme löysimme – sekin tosin maksoi 20 €. 😃

Kannustan siis ehdottomasti harkitsemaan ja panostamaan majoitukseen kalderanäkymällä edes yhdeksi yöksi, mikäli Santorinille päädyt. Santorinin maisemat ja auringonlaskut ovat  vertaansa vailla, mutta pääsevät oikeuksiinsa, kun niistä ei tarvitse nauttia tungoksessa.

(Vaikka nautimmekin kokemuksesta, niin hotellivalintamme ei osunut ihan nappiin. Jätän nimen siis mainitsematta tässä yhteydessä, koska ei siinä mitään varoiteltavaakaan varsinaisesti ole.)

Emme me ihan pelkästään huoneemme terassille jumiutuneet, vaan teimme todella kivan retken Santo Wines -viinitalolle ja Pyrgoksen kylään. Nautimme ensin viinitalolla erinomaisen viinimaistelusetin pienen purtavan kera, niiden mielestämme parhaiden Santorini-maisemien äärellä tietenkin.

Sen jälkeen suuntasimme tunnelmalliseen Pyrgoksen kylään, joka kohoaa kukkulan rinteeseen. Kipusimme kylän katuja aina Santorinin korkeimmalle kohdalle asti katselemaan maisemaa koko saaren yli.

auringonlasku santorini
Oli upeaa nauttia Santorinin auringonlaskusta oman terassin rauhassa.
Santo Wines tastingsetti
Santo Winesilla sai nauttia kaikin aistein!

Näemmekö vielä?

Maisemat ovat meille yksi tärkeimmistä asioista reissuillamme, ja monesti ne ovat matkojen suola. Siksi olemme tietenkin tyytyväisiä, että näimme Santorinin upeat maisemat omin silmin!

Kauneudestaan huolimatta Santorinilla ei ollut kokonaisuutena meille sopiva tunnelma, energia tai fiilis… Miksi sitä nyt sitten haluaakaan kutsua. Koimme ja näimme lyhyessä ajassa tietenkin vain murto-osan siitä, mitä saarella olisi tarjottavanaan, mutta Santorini ei houkuttele meitä takaisin näkemään lisää. Joidenkin paikkojen kanssa ei vain synkkaa.

Suorien lentojen takia Santorini on kätevä Kykladien saarihyppelylle suuntaavalle, ja siinä tarkoituksessa saatamme palata Santorinille mekin. Seuraavalla kerralla valitsisin todennäköisesti majoittua rauhallisemmissa kylissä, maisemista tinkien. Mistäpä sitä lopulta ikinä tietää, ehkä se osa Santorinista veisikin sydämemme.

Jos Santorini on vienyt sinun sydämesi, niin kerro kommenteissa, mikä siellä on mielestäsi parasta! Tai kuuluuko Santorini sinua kiinnostavien matkakohteiden / Kreikan saarien joukkoon?

Postauksen kansikuva on maisemamajoituksemme terassilta.

Tule seuraamaan blogia Instagramiin! ➡️ kreikan_saaren_metsastys

Lue myös:

Voit jakaa postauksen tästä:

40 kommenttia

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Santorinin maisemia olisi joskus kyllä itsekin päästävä katsomaan. Ruuhkat vähän huolestuttavat, ja luulen, että omasta mielestäni kokemus ei välttämättä niiden vuoksi tule olemaan paras mahdollinen. Silti, kuten totesin, kovasti haluan joskus tuolla päästä käymään. Tuo oli joka tapauksessa hyvä vinkki, että huippusesonkia kannattaa välttää, ja ajoittaa reissu vaikka toukokuulle.

• Kati

Kannattaa pitää saarihyppelyvaihtoehto mielessä! Voi tsekata saaren, ja jos ei tunnu omalta paikalta, niin sitten vain siirtyy seuraavalle. 🙂 Lauttoja ja majoituksia ei tarvitse varata etukäteen, etenkään heinä-elokuun ulkopuolella.

• Laura Olin

En ole käynyt Santorinilla juurikin samasta syystä kuin teillä: näyttää kauniilta mutta kuulostaa myös kalliilta ja ruuhkaiselta. Kiinnostava kuulla näkemyksenne, joka ei varsinaisesti muuttanut mielipidettäni! 🙂 Kävin kymmenisen vuotta sitten Kykladeilla saarihyppelyllä sillä toisella tavalla eli Ateenasta laivalla. Jos se kiinnostaa, niin lisää täällä: http://olinmatkalla.fi/kreikan-saarihyppely-vol-2-rantaelamaa-ja-ratsastusta/ (pahoittelut taitosta, tuotu vanhalta blogipohjalta WordPressiin)

Kiitos Laura, saarihyppelytarinat kiinnostaa tietenkin, menen heti lukemaan! 🤗

Jos matkustaisimme perinteisellä tavalla viikoksi tai kahdeksi yhteen kohteeseen, emme varmaan olisi ikinä valinneet mennä Santorinille. Emmekä varmasti silloinkaan, jos olisimme matkustaneet Kykladeille lautalla Ateenasta. Mutta suorilla lennoilla Suomesta Kykladeille oli ihan Santorinin visiitin arvoista.🙂

• Sari /matkalla lähelle tai kauas

Santorini on kerrassaan upea!
    Muutama kesä sitten olin kykladeilla saarihyppelyllä. Jätin loppumetreillä Santorinin väliin. Juurikin jos Santorini lle menee on uhrattava rahaa sen verran enemmän, että pääsee tuonne parhaaseen hotelliin katselemaan maisemia.
    Olipas viinillä suolainen hinta!

• Kati

Joo minusta kannatti ehdottomasti panostaa, mutta onneksi oltiin vain pari yötä – lompakko ei tykkäsi pidemmästä oleskelusta. 😀 Ja se viini… suolaisesta hinnasta huolimatta se ei edes ollut kovin hyvää, vaikka Santorinilla muuten saatiinkin oikein hyviä valkkareita. 😅

• Ismo for Takeoff

Tämä postaus vahvistaa käsitystäni Santorinista, eli upeat maisemat, mutta kallista ja ruuhkaista. Kiva kuitenkin lukea saaresta yksityiskohtaisemmin ja koettuna ja tietää, että ruokaa ja juomaa saa kohtuuhinnallakin. Tuo viininmaistelun maisema on kieltämättä aika messevä 🙂 Santorini ei varmasti olisi meidänkään Kreikan-saaremme, mutta olisihan tuo maailmankuulu maisema kiehtovaa nähdä omin silminkin.

• Kati

Se on saarihyppelyn parhaita puolia, että niillä itselle vähemmän mielenkiintoisilla tai mieleisillä saarilla voi käydä vain lyhyesti. 🙂 Viininmaistelu Santorinin maisemia katsellen voisi varmaan olla teillekin mieluinen tapa kokea Santorini. 😉

• Minna

Oi, oi, oi! Santorini on ihana paikka. Kävimme miehen kanssa siellä kaksin joskus 15 vuotta sitten. Nyt tämän jutun luettuani tuli sellainen fiilis, että pitäisi lähteä uudestaan. Kaksin tai perheen kanssa.

• Anne | Elämää Nomadina

Mainoskuvat Santorinilta vaikuttavat tämän perusteella vastaavan todellisuutta aika hyvin, onhan nuo näkymät todella kauniit! Meillä on Kreikan saariin tutustuminen noin ylipäätään tosi heikoilla, joten aivan hyvin voisi aloittaa vaikkapa Santorinilta saarihyppelylle lähtien. Itse Santorini vaikuttaa omaan makuun liian suositulta, eli varmaan viihtyisimme paremmin vähän vähemmän turistisoituneilla saarilla. Toki tuoltakin varmasti löytyy majoituksia ja hintatasoakin moneen makuun, jos tosiaan malttaa luopua parhaista näköaloista.

• Martina

Olipa kiva päästä kurkistamaan Santorinille. Mulla on vähän sama homma että se ei ole kiinnostavin Kreikan saarista, mutta kyllä se pitäisi silti joskus nähdä. Santoriniin pätee sama mikä mulla on muiden isojen ja suosittujen matkakohteiden kanssa. Haluan etsiä mieluummin pienempiä kätkettyjä helmiä enkä mennä sinne minne kaikki muutkin menee. Toisaalta sinunkin hehkuttamat maisemat kiinnostaa ja uskon että nauttisin Santorinin auringonlaskuista ihan täysillä.

Hei Martina, kiva kun kävit kurkkaamassa ja kommentoimassa. 🙂

Tunnistan tuon fiiliksen kuuluisien paikkojen suhteen: kun ei periaatteessa tunnu siltä että se olisi omaan makuun, mutta haluaisi silti nähdä paikan omin silmin… Aina on tietysti myös se mahdollisuus, että odotusten vastaisesti sitä yllättyykin positiivisesti! Itsellä niin kävi Venetsian suhteen.

• Mari/Kodinvaihtaja

Tämä saarihyppelykokonaisuus voisi olla juuri sopeva vuoden päästä olevaan reissuun. Jos on reissussa kuukauden ja lentäisi Santoriniltä tekemään toisen saarihyppelyreitin, niin mitä ehdottaisit?

Hei Mari! Hauskaa, että saarihyppely kiinnostaa! 🤗

Tarkoititko kysymykselläsi, että hyppelisi ensin Kykladeilla osan reissusta ja sitten jollain toisella saariryhmällä? Kykladeilla riittää kyllä saaria nähtäväksi kuukaudeksikin, joten välttämättä ei tarvitse siirtyä toiselle saariryhmälle. Ja toisaalta myös lautalla pääsee siirtymään Kykladeilta Argo-Saronisille saarille, Pohjoisen Egean saarille tai Dodekanesian suuntaan. Itse suunnittelisin koko kuukauden reissun lautoilla tehtäväksi.

Dodekanesia voisi olla hyvä Kykladien lisäksi, se on sopivan erityylinen saariryhmä. Tai sitten Kykladeita vehreämpi Sporadien saariryhmä, mutta sinne ei pääse lautalla. Lento Skiathoksen saarelle Sporadeille olisi varmaan Santorinilta Ateenan kautta.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. Vaihtoehtoja tosiaankin on, ja esim. se minne Santorinilta kannattaisi lentää riippuu pajon jo siitä pääseekö sieltä johonkin suorilla lennoilla.

• Jenni | Boarding Time

Minullakaan ei synkannut Santorinin kanssa ollenkaan kun saarella viitisentoista vuotta sitten kävin. Maisemat ovat upeita, tottakai, mutta… kuten sanoit nämä on välillä vähän henkimaailman juttuja, mikä paikka kolahtaa ja mikä ei.
    Kykladeista olen kyllä nyt alkanut taas vähän haaveilemaan, Paros ja Antiparos erityisesti kiinnostaa. Ehkäpä Santorinillekin pitää antaa uusi mahdollisuus. 😊
    Kiitos vinkeistä saarelle, erityisesti tuo ”maisemat ilman tungosta” kiinnostelee.

• Kati

Antiparos-suunnitelmat saa minulta aina ison peukun! 👍 Saarihyppelyn yhteydessä voi hyvin antaa uuden mahdollisuuden saarelle, kun on mahdollista olla siellä vain vähän aikaa – pitempi aika Santorinilla kävisikin tyyriiksi, jos tungosta välttelee niissä näköalamajoituksissa. 😅

• Pirkko / Meriharakka

Me olemme käyneet Santorinilla vain päiväseltään Naxokselta. Olimme tuolloin purjehdusreissulla, mutta jätimme veneen Naxokselle, sillä tuo samainen kaldera on vähän huono ankkuroitua – jonkun meistä olisi pitänyt varoiksi jäädä veneeseen, sillä kivipohjassa ei ankkuri välttämättä pidä venettä paikallaan.

• Kati

Okei! Santorini on kyllä ihan oiva päiväreissukohde. Siinä ennättää kokea parhaat palat maisemista ja tunnustella sopiiko saaren ilmapiiri itselle – ja palata sitten halutessaan.

• Melissa Laitakari

Ollaan suunniteltu, että kun tulee 20 vuotta täyteen avioliittoa, niin singahdamme Santoriniin. Saa nähdä toteutuuko, mutta suunnitelmissa on ainakin. Kumpikaan meistä ei ole Kreikassa ollut ennen.

• Kati

Nämä on aina niin kokijasta kiinni, ja Santorinilla vaikuttaa todella paljon ajankohta ja se missä päin saarta on. Siinä mielessä tietysti on turakoitunut (on muuten jotenkin sympaattinen sana 😃), että kalderan puolen kylissä maisemista kyllä otetaan ihan ymmärrettävästi kaikki turistihyöty irti.

• Amalian maailma

Niin kauniit maisemat! Varsinkin tuo auringonlaskukuva on upea! Näyttää todellakin ikonisilta Kreikka-maisemilta. Onpas siellä hienoja kukkaistutuksiakin. Koitin katsella, että olisiko Suomessa pärjääviä 🙂

• Kati

Minä en niin hyvin kukkasia tunnista, mutta ainakin yhtä Suomessa pärjäävät näkyi Kykladeilla paljon: pelargonioita. Ne tosin olivat aivan valtavan suuria, lähes pensasmaisia, ja niitä katsellessa nauratti kun mietin omia parvekkeellani olevia pikkuruisia pelargonioita. 😀

• Elina / elinanmatkalaukussa

Veikkaan, että mulla olis samanalaiset fiilikset. Ensivaikutelma on kallis ja ruuhkaisa ”turistimagneetti”, mutta siitä ei pääse mihinkään, että ihan mielettömän kaunista!! Mut joskus vaikka olis kuinka kaunista, niin ei saa siltikään kohteesta mitään irti, jää vain pinnalliseksi kokemukseksi. Siitä huolimatta, olis ihana joskus kokea Santorini omin silmin, vaikka edes päiväreissun verran!

• Kati

Santorini kuuluu kyllä just niihin pakko kokea omin silmin -paikkoihin. Päiväretki/saarihyppely on hyvä tapa, jos mietityttää, että onkohan kohde omaan makuun. Ainahan voi palata, jos tykästyykin. 🙂

• Kohteena maailma / Rami

Santorini kiinnostaisi aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Joskus tuonne on ehdottomasti mentävä, mutta Matkalla Missä Milloinkin Mikon tavoin turistien määrän pelkään vievän suurimman nautinnon. Toivottavasti olen väärässä, kun joskus Santorille matkustan.

• Kati

Ehdottomasti kannattaa mennä mahdollisimman paljon sesongin ulkopuolella, jos ounastelee että väenpaljous vie fiiliksen. 👍

• Aila ja Juha

Sinivalkoiset maisemat kiinnostavat aina. Tähän mennessä Kreikasta on nähty vain Ateena ja keskistä Kreikkaa. Sekin aikana, jolloin Kirkan ”Surunv pyyhit silmistäöni” oli jostain syystä Kreikassa kovin suosittu, ja koulumme kuoro esitti sitä monissa paikoissa. Nyt kun pääsee matkustamaan sesonkiaikojen ulkopuolella, saarihyppely voisi sopia hyvinkin listaamme. Kiitos!
    juha

• Kati

Kuoron kanssa Kreikan kiertely on varmasti olut mielenkiintoista!

Ehdottomasti sesongin ulkopuolella vain saarihyppelylle, mikäli mahdollista! 👍 Toukokuun alku tai syyskuun loppu olis omia lemppariajankohtia, mikäli vapaasti saisin päättää. Sään pitäis noina aikoina olla lämmin muttei kuuma, ja ovat kiireisimpien, ruuhkaisimpien ja kalleimpien kuukausien ulkopuolella.

• Nadine G / Via PerAsperaAdAstra

Santorinin on kyllä pakko nähdä joskus omin silmin. Näin sitten voi asiantuntevasti sanoa, joko se on ollut mieleen vai ei.

Turistimäärät vaikuttavat ratkaisevasti, viihtyykö paikassa vai ei. Ihmistungos pilaa myös upeita maisemia ja tunnelmallisia paikkoja.

• Tämä matka - Anna Koskela

Olen kierrellyt kreikkaa ja sen saaria paljon mutta Satorinille en ole koskaan päätynyt.
    Mainitsitkin hyvin ne kaksi syytä, miksi en: eli hintataso ja ruuhkaisuus.
    Mutta tuollainen saarihyppely, voisi olla ratkaksu tuohonkin ongelmaan. Eli vittäisi saarella vain muutaman päivän.

• Kati

Kyllä! 👍 En usko, että me olisimme Santorinille päätyneet perinteisellä lomatyylillä, missä koko loma vietetään samalla saarella.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.